10 September 2012

Spre Sighetu Marmației


De la Borșa am plecat către Sighetu Marmației trecând prin comunele din inima Maramureșului încărcate de tradiții și biserici de lemn. Cel mai uluitor lucru pe care l-am văzut este muzeul femeii maramureșene din Dragomirești unde exponatele comune dintr-un astfel de muzeu sunt inegalabil completate de muzeografa unică în lume! Femeia aceea nu doar că vorbește cu grai maramureșan, însă pune suflet în fiecare cuvințel vorbit, ea se ocupă de casă și se vede că îi merge la inimă toată munca. Am mai văzut-o când am mai trecut prin zonă în urmă cu vreo șapte ani și la fel de multă plăcere mi-a făcut.

O mostră de înțelepciune populară e fusul cu „țurgalău” adică un fus la capătul căruia e construit un model din foarte multe piese îmbinate care zornăie când e mișcat. Rolul său e de a ține femeia care toarce trează chiar și toată noaptea dacă e nevoie. 

Alte lucruri interesante sunt, pe lângă lucrăturile manuale, blenderul țărănesc (o bucată de tulpină de brad cu cioturile crengilor dispuse în formă de cerc la un capăt, care frecat între palme acționează ca un veritabil Moulinex), pragurile înalte, pentru a nu putea trece copiii sub trei ani peste ele (ca să nu ai grija lor că se bagă unde nu le fierbe oala), premergătorul și multe multe altele. Vă spun că este o bogăție culturală și tradițională acolo. 

La final Ioana și o altă vizitatoare s-au îmbrăcat în porturile populare expuse acolo și au ieșit niște poze tare faine :)





















După aceea am trecut pe la multe alte bisericuțe de lemn mai mult sau mai puțin istorice, mai mult sau mai puțin deschise, însă cea mai importantă este cea din Ieud. Construită la 1300 și ceva, este cea mai veche biserică de lemn din Europa. Deși locul este superb, aici am trăit o experiență amară.

Când am ajuns am fost întâmpinați de doi copii de 13-14 ani care spuneau că sunt ajutoare la biserică și s-au oferit să ne spună istoria până vine preotul care era la masă. De la ei am aflat anii de construcție, detalii despre pictură, faptul că scara interioară e făcută dintr-o singură bucată de lemn de brad și multe multe alte lucruri. Când a venit popa i-am spus că am vorbit cu copiii, dar ei o zbughiseră, moment în care popa a început să-i facă cu ou și cu oțet că sunt țigani și alte aprecieri și să ne mustre aspru că am stat de vorbă cu ei. Degeaba am încercat să ne opunem că popa era setat. Evident că ne-a umflat banul și nu ne-a zis nimic... noroc cu copiii ăia că mai aflaserăm câte ceva. Evident că țiganii din comună sunt puși pe furat și făcut rele dacă tocmai popa, care ar trebui să fie călăuza lor îi stigmatizează social pe criterii etnice încă din copilărie. Dar cine sunt eu să judec?


De aici am plecat la mănăstirea Bârsana, un loc feeric cu o arhitectură foarte drăguță. Deși este ctitorită în anii 90, cele patru sau cinci clădiri de chilii, plus un foișor și o biserică, toate în același stil de lemn, maramureșan, arată impresionant și par că sunt acolo de când lumea. Tot aici a reușit Ioana să fotografieze cu aparatul nostru neprofesionist un cer literalmente dumnezeiesc :)


Următoarea oprire a fost în Sighetu Marmației, în muzeul satului unde am și campat. Zona e foarte drăguță și campingul de acolo nu se compară cu nimic. Chiar dacă nu sunt condiții foarte fițoase, în ce camping mai ai ocazia de a te plimba liber printr-un muzeu? :)

2 comments:

  1. Interesanta patania etnicilor din Ieud;eu mi-as pune intrbarea:o fii incercat sa-i indrepte si a cunoscut dezamagirea cate i-a determinat discriminarea? Pacat ca nu ai vazut si biserica din Bogdan-Voda,ai fi vazut o biserica istorica din lemn,f.f.veche si o biserica de o arhitectura neobisnuita.Este situata chiar peste drum de statuia descalecatorului din comuna Bogdan-Voda

    ReplyDelete
  2. e o sumedenie de boli si abia face rost de bani pentru medicamente. Un tanar in varsta de 27 de ani cere sprijin celor care vor sa il ajute cu suma de 300 de ron pe luna. Acestia sunt banii care l-ar tine in viata pentru urmatorii ani. Pent...Vezi mai mult

    Batut de soarta
    www.youtube.com
    Are o sumedenie de boli si abia face rost de bani pentru medicamente. Un tanar in varsta de 27 de ani cere sprijin celor care vor sa il ajute cu suma de 300 ...

    ReplyDelete