25 August 2012

Abația Cârța

Am fost într-o vacanță de 12 zile cu cortul prin țară pe traseul București - Transfăgărășan - Sighișoara - Bistrița - Borșa - Sighetu Marmației - Baia Mare - Cluj - Alba Iulia - Transalpina - București. Am pus cortul în toate colțurile țării și am văzut o grămadă de locuri extraordinare care trebuie promovate în România, însă nu prin grătare în zonă, ci prin susținerea vestigiilor și a comunităților locale care au grijă de ele.


Despre Transfăgărășan nu voi spune nimic, toată lumea îl știe și a devenit progresiv mai aglomerat și mai înțesat cu tarabe cu nimicuri, însă priveliștea rămâne superbă. Drumul se termină în comuna Cârțișoara, și chiar lângă, în Cârța, există o abație găzduită de ruinele unei mănăstiri cisterciene de la 1202. Din vechea construcție au rămas doar zidul intrării împreună cu un turn construit mult mai recent, capătul îndepărtat al navei căruia i-a fost construit un perete și zidurile dintre cele două porțiuni. Se mai păstrează niște ruine ale transeptului pe o parte și un zid al bibliotecii pe partea cealaltă.



Se poate urca în turn pentru o panoramă asupra comunei și tot de acolo se văd mai bine în curtea interioară mormintele soldaților germani din primul război mondial aranjate, cum altfel decât nemțește. Atracția principală mi s-a părut preotul de acolo, un fost handbalist (!!!) cu un har și un simț al umorului cum nu poți găsi la preoții ortodocși. El ne-a îndrumat peste tot, ne-a spus istoricul așezării și ne-a servit și o pildă. În curte există o căruță plină cu flori, unde vin tinerii proaspăt căsătoriți, se înhamă la jug, iar nașii se urcă în ea. Preotul îi pune să tragă unul hăis și unul cea, apoi unul să tragă și celălalt să stea astfel arătându-le că pentru a face căsnicia să meargă e necesar un efort comun și o înțelegere deplină.

Interiorul este mic și înalt din cauza faptului că reprezintă doar o fracțiune din clădirea de odinioară. Acolo este expusă o machetă a mănăstirii înainte de a suferi distrugeri. Se observă transeptul, o trăsătură rară la bisericile gotice și lipsa turnului care a fost construit ulterior.

Deși am trecut prin zonă de foarte multe ori și am văzut tot din împrejurimi, abia anul ăsta am văzut-o și pot spune că este foarte impresionantă.

6 comments:

  1. Este prima constructie gotica de la noi din tara, de la care s-a raspandit mai apoi stilul gotic in toata Transilvania.

    ReplyDelete
  2. Cum ti se pare orasul Bistrita ?
    Ai apucat sa vizitezi, centrul vechi, biserica evanghelica.. alea alea ?

    ReplyDelete
  3. Bistrița a fost superbă, am un articol dedicat ei în curând :) Din păcate sau din fericire am prins-o în plină renovare (turnul, străzi, fațade) și n-am putut să intrăm pe nicăieri, dar am dat un ocol centrului și am mers la bastionul Dogarilor, însă de-abia că vom avea motiv să revenim când va fi totul gata.

    ReplyDelete
  4. Intr-o alta ordine de idei, articolul asta m-a facut sa-ti ofer un link in blogroll. De ce nu te axezi mai mult pe arhitectura? Stii lucrurile elementare, trebuie doar exersat.

    PS: Cum ai facut de-ai ocolit Vatra Dornei?

    ReplyDelete
  5. Mulțumesc pentru apreciere! În Vatra Dornei am fost cu altă ocazie acum vreo 7-8 ani, coborând dinspre Maramureș spre Constanța. Am văzut centrul orașului care avea o arhitectură minunată, dar nu eram pregătiți să știm ce e de vizitat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inafara de doua muzee si un interior de primarie, nu prea ai ce vizita. Insa sunt o multime de vestigii istorice uitate de oameni, care arata superb.

      Treci pe aici si facem un tur foto.

      Delete